lördag 26 april 2014

Grisöron


Så här går det till när jag ugnsbakar grisöron till Gordon:

Grisöronen beställer jag i vår lokala matvaruaffär. (Vad den heter berättar jag inte, eftersom jag inte har något sponsoravtal med den!) De är inte dyra - de kostar ungefär 15 kr kilot och levereras vakuumförpackade.

De småputtrar under en dryg timme, tillsammans med köttbuljongtärning. Vår största gryta rymmer sex eller sju grisöron, och då räcker det med en buljongtärning.

Sedan får de svalna, och jag delar varje grisöra i tre delar. Det kan man förstås göra hur man vill, men jag vill inte ge Gordon alltför stora bitar.

Därefter ugnsbakas de (ca 125 grader) tills de har torkat och fått en vacker gyllenbrun färg. Det tar ganska lång tid - sådär fem-sex timmar.

När de sedan har svalnat provsmakar Gordon. Hans betyg har varje gång hittills blivit "fem apportbockar av fem möjliga".

Det är alltid roligt att göra eget Gordon-godis. Dessutom vet jag exakt vad det innehåller: inga främmande eller okända substanser.












.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar